Læringssti om IB på KKG

Vi har laget flere læringsstier om IB som elever i vg1, elever på ungdomsskolene, foresatte, lærere og rådgivere kan bruke. Opplegget passer perfekt i faget utdanningsvalg.

Gi oss oss beskjed til Vibeke Lauritsen om hvilke(n) læringssti du ønsker så sender vi ut som vedlegg til epost.

IB kort oppsummert:

Det internasjonale IB-programmet på KKG er en variant av studiespesialisering. IB-programmet går over 2 år, og elevene begynner på IB i vg2. IB-programmet gir elevene faglige utfordringer. Elevene har 6 fag over 2 år, og det meste av undervisninga skjer på engelsk. IB forbereder elevene svært godt på videre studier og gir dem alt av studiemuligheter både i Norge og i utlandet.

Læringsstien:

Del 1 (Generelt om IB) av opplegget under er ment å vare 45 min, IB-highlights 10-12 min, men elever som er interesserte vil kunne bruke mye mer tid på å utforske IB-programmet ved å gå gjennom de andre læringsstiene.
Men elevene får mye mer enn bare IB her. De får høre fra tidligere elever, se morsomme videoer, de blir litt kjent med Samordna opptak, hva språk- og realfagspoeng er og hvordan søke videre studier i Norge og i utlandet. De får tips fra en som arbeider med inntaket til Harvard, tips om ulike konkurranser, stipend, hvordan det er mulig å forsere – og en masse oppgaver underveis.

Gjennomføring:

Elevene trenger PC, headsett/øreplugger og tilgang til internett. Elevene kan arbeide i grupper eller individuelt.
Læringsstien er flere interaktive power pointer der elevene klikker seg gjennom opplegget.

Vi har delt opplegget inn i flere deler som kan bli brukt på ulike tidspunkt i 9.- og 10. klasse:

Våre læringsstier er:

• Best of - IB highlights – for alle
  1. Generelt om IB – for alle elevene
  2. Fag på IB
  3. Pre IB, forsering og inntak – for alle elevene
  4. Evaluering og eksamen på IB
  5. The Core – kjernen av IB
  6. Hva kan du gjøre etter IB/vgs? – for alle elevene
  7. Konkurranser
  8. IB i Norge og i utlandet – for de mest interesserte og de som vil på utveksling
  9. Hvordan søke IB og Pre-IB – for alle elevene

Presentasjonene kommer i google-docs eller som powerpoint.

Har du spørsmål som gjelder Pre-IB, IB, forsering eller videre studier, bare ta kontakt! Vi tar veldig gjerne imot elever som er interesserte i IB på hospitering i løpet av skoleåret og skreddersyr et opplegg til dem.