Pre-IB, en del av vg1 studiespesialiserende

Pre-IB er formelt en del av vg1 studiespesialiserende, men linja gir en mer realistisk forståelse av utfordringene på IB.

Pre-IB er også kalt Studiespesialisering med fokus på internasjonalisering..

• Pre-IB følger vanlig Vg1-pensum, men får bilingval (tospråklig) T-matematikk og bilingval naturfagundervisning.
  • Du kan også få undervisning på engelsk i geografi og samfunnsfag.
  • Elevene kan i tillegg få mulighet til å ta biologi, IT eller fysikk på vg2-nivå. (så langt det er plass)
Portrettfoto av elev Lisa Coldal - Klikk for stort bildeLisa Coldal

- Jeg går Pre-IB. I tillegg til at KKG er den eneste skolen i Vest-Agder med Pre-IB, så virket det for meg som en spennende skole med masse å tilby. Etter et halvt år på
skolen er jeg fortsatt veldig fornøyd. Jeg har fått både flinke lærere og gode venner i klassen. Jeg trives veldig godt og ønsker å fortsette til neste år.

Hensikten

Hensikten med tilbudet er at elevene skal få en litt mer realistisk forståelse av de utfordringene du vil møte hvis du velger å søke IB-programmet i vg2 og vg3.

Hvem kan søke?

Elever fra Agder kan søke, og inntaket er karakterbasert. Du søker via ordinært inntak for videregående skole i rubrikken på vigo.no som heter Vg1 Studiespesialiserende med fokus på internasjonalisering.

Vi har 30 plasser.

Etter Pre-IB

De fleste av elevene går videre til IB Diploma Programme, mens noen fortsetter videre på studiespesialisering.

Hvis du ikke ønsker å søke The IB Diploma Programme etter Vg1, kan du følge ordinært studiespesialiserende programområde i Vg2 og Vg3.

Spør oss om pre-IB

KKG sin side på Vilbli.no