Kunstsamlingene

Den fantastiske Beatsamlingen donert til skolen av vår tidligere elev Reidar Wennesland i 1970 er hjertet i KKGs kunstsamling. I tillegg har skolen betydelige samlinger av to kunstnere med sterk tilknytning til skolen. Tidligere elev Jan-Erik Halseide og tidligere lærer Olav Hasaas.

Wennesland-samlingen - Beat-samlingen

Portrett av Dr. Wennesland

Da Reidar Wennesland var elev ved Kristiansand Katedralskole på 1920-tallet ble han kunstinteressert, blant annet gjennom vennskapet med Finn Nilsen som senere ble en kjent kunstner. Nesten 50 år senere ville han gjennom sin gave til skolen at vår tids elever skulle få liknende opplevelser, og hans gave setter fremdeles et sterkt preg på skolemiljøet. Bilder fra samlingen hans henger over hele skolen. I 1978 gav han resten av samlingen til UiA. Samlingen er altså en enhet som er lokalisert på to steder.

BEAT uttrykte følelsen av å være beaten – utslått og utslitt i et samfunn hvor man følte seg fremmedgjort – men henspiller også på ordet beatific, som en hellig, saliggjort individuell bevegelse som satte seg imot samfunnets A4-idealer. Kristiansand katedralskole Gimle er så heldig å ha 100 store og flere mindre kunstverk av disse kunstnerne som følte seg beaten eller beatific. De bodde i San Fransisco på 1950/60-tallet og reagerte på samfunnet der den individuelle friheten ble opplevd som truet av forbruk, materialisme og militær oppbygging.

Reidar Wennesland samlet ikke bare på beatkunst, men også på religiøs og orientalsk kunst i form av statuer og skulpturer. Disse kan du beundre i skolens montre.

Hasaas-samlingen

Hasaas Fra Risør Havn

Olav Hasaas var tegnelærer ved Kristiansand Katedralskole fra 1944-1964. I denne tiden ga han en rekke bilder til skolen. Disse er nå samlet i et stort møterom i underetasjen i bygg 3, "Hasaas-rommet".

Hasaas ble født 30 mai 1894 i Risør og døde i Kristiansand hvor han levde det meste av sitt liv i 2. desember 1977.

Hasaas malte særlig Sørlandslandskaper med figurer. Mennesket synes for ham å ha vært en belivende og berikende del av naturen, uten at han la vekt på individets psykologi. Han har også malt interiører med mennesker og kirkeinteriører. Hans eldste malerier er lyse og luftige og ofte ukonvensjonelle i komposisjonen. Senere ble strøkene kraftigere og tettere og fargene sterkere og mer mettede.

Hasaas var først og fremst maler, men særlig i de senere år arbeidet han også med grafikk. Han har utført en del skulpturer i tre og gips, vist første gang på utstilling i 1956, og kartonger til billedvev (utført av hans kone Borghild, bl.a. et stort teppe til Kristiansand kommune). En dør med hans relieffer kan i dag beundres i Kristiansand Domkirke.

Olav Hasaas var representert ved en rekke utstillinger i inn- og utland, blandt annet ved verdensutstillingen i New York i 1939.

fra https://nkl.snl.no/Olaf_Hasaas

Halseide-samlingen

The Lake (1984)

Jan-Erik Halseide ble født i New York, og kom til Kristiansand som 9-åring. Han tok artium ved Kristiansand Katedralskole i 1972, og tok deretter utdanning innen grafisk design. Han debuterte på Statens Høstutstilling i 1979, og etter den første separatutstillingen på Galleri Bi-Z i Kristiansand i 1982 ble det en mengde utstillinger over hele landet, samt deltakelse på gruppeutstillinger i inn- og utland, bl.a. i Stockholm, Århus, Oxford, Lisboa og Sofia. Han mottok flere priser og stipender for sitt kunstneriske virke, bl.a. for tegningen ”Vann”, som fikk 1. pris i Utenriksdepartementets plakatkonkurranse til Verdensutstillingen i Sevilla 1991. Halseide er representert i en rekke private og offentlige samlinger.

Katalog over samlingen (PDF, 391 kB)

Beat Uke

KKG og UiA har tilsammen den største samlingen av beatkunst utenfor Europa.

Like før eller etter vinterferien hvert år er det beat-uke på KKG der vår store og flotte beatkunstsamling får økt oppmerksomhet. Bibliotekarene våre er med og holder workshops og foredrag for elevene.

Liker du kunsten?

Vil du oppleve kunsten på nært hold er du velkommen til å ta kontakt med skolen og avtale et besøk.