Vg1 Salg, service og reiseliv

Her kan du få fagbrev innen enten salgfaget, reiselivsfaget, administrasjonsfaget, eller sikkerhetsfaget.

En salgsmedarbeider jobber med salg, produktveiledning, kundebehandling, logistikk og yter service til privatkunder eller bedrifter i mange forskjellige bransjer. For eksempel elektro, sport, dagligvare, interiør eller klær

En reiselivsmedarbeider arbeider i for eksempel hotell, reisebyråer, event- og opplevelsesbedrifter eller transportselskaper

En administrasjonsmedarbeider jobber på kontor i offentlige virksomheter, biblioteker, service- og informasjonssentre og i private bedrifter.

En sikkerhetsmedarbeider eller vekter jobber i vekter- og vaktselskaper, alarmsentraler eller i større bedrifter som har ansatt egne vektere.

Kanskje går du med en drøm om å starte din egen bedrift? Det får du opplæring i, og du kan også få mulighet til å prøve ut dette gjennom ungdomsbedrift på skolen.

Du bør være:

• opptatt av å yte god service
  • sosial
  • motivert for å lære nye fag som du vil se nytten av i det daglige.
Foto av Susann Aarhus - Klikk for stort bildeSusann Aarhus

- Jeg valgte service og samferdsel på KKG fordi jeg hadde lyst å lære om bedrifter; drift, økonomi, markedsføring osv. Jeg hadde lyst til å jobbe ute i praksis en dag pr. uke. På denne linja er det en veldig god mix mellom teori i klasserommet og praksis ute i bedrift. Jeg erfarer virkelig at jeg får bruk for den teorien jeg lærer.

​Fagene på salg service og reiseliv i vg1

​Fellesfag 12 timer i uka:

• 5t Engelsk
  • 2t Kroppsøving
  • 3t Matematikk 1P-Y (praktisk) for salg, service og reiseliv
  • 2t Naturfag for salg, service og reiseliv

Fellesprogramfag 17 timer i uka:

• 6t Forretningsdrift
  • 5t Kultur og samhandling
  • 6t Markedsføring og innovasjon
  • 6t Yrkesfaglig fordypning

Yrkesfaglig fordypning 6 timer i uka:

• Alle elever som går på yrkesfaglig programområder skal ha YFF. Dette gir deg mulighet å prøve ulike lærefag.
  • YFF, er en viktig del av opplæringen i yrkesfaglige utdanningsprogram. I YFF skal du veksle mellom opplæring på skolen og opplæring i arbeidslivet, og du skal få muligheten til å prøve ut aktuelle lærefag. Du får utdannings- og yrkesveiledning, HMS-opplæring og opplæring i læreplanmål hentet fra de ulike Vg3-læreplaner som hører til programområdet.
  • Sammen med læreren utarbeides en egen plan, og grunnlaget for vurderingen er din måloppnåelse innenfor de læreplanmålene du skal jobbe med. Det er læreren som setter standpunktkarakter, men i samarbeid med den bedriften du har vært utplassert i.

Yrkesfag med toppidrett

Spør oss om salg service reiseliv