Vg2 Barne og ungdomsarbeiderfag

Dette er utdanningen for deg som ønsker å jobbe med barn og unge, for eksempel i barnehage, SFO, grunnskole eller ungdomsklubb.

Du lærer:

• Å være en tydelig rollemodell som barne- og ungdomsarbeider.
  • Å planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter for barn og unge, - som fremmer læring, utvikling, trivsel og god helse.
  • Å velge hensiktsmessige pedagogiske metoder i arbeid med barn og unge.
  • Å kommunisere med barn, unge og foreldre, tilpasset kulturtilhørighet, funksjonsnivå og livssituasjon.

Du bør være:

• omsorgsfull og hensynsfull overfor mennesker
  • flink til å kommunisere
  • god til å samhandle med andre

Du bør velge Barne og ungdomsarbeiderfag på KKG fordi:

Elevene våre sier: "På HOBU har vi engasjerte og gode lærere, et godt og inkluderende miljø, og elevene får være med å påvirke"

Fellesfag

• Norsk 4 timer
  • Samfunnskunnskap 3 timer
  • Kroppsøving 2 timer
  • Matematikk 3 timer

Programfagene

​Yrkesfaglig fordypning i vg2

Yrkesfaglig fordypning i vg2, en viktig del av opplæringen. I faget yrkesfaglig fordypning er du i praksis en dag i uken i barnehage, skole eller SFO. I praksis får du viktig kunnskap og øver på sentrale ferdigheter og holdninger innen barne- og ungdomsarbeiderfaget.

Elev ser opp fra en bok - Klikk for stort bilde

Muligheter etter vg2 på KKG:

• Lærling i barne- og ungdomsarbeiderfaget i 2 år, før fagbrev.
  • Vg3 påbygning til generell studiekompetanse. Da har du mulighet til å ta høyere utdanning ved høyskole eller universitet.

Muligheter når du har fått fagbrev:

• Fagskole: En kort og yrkesrettet videreutdanning som er beregnet på de som har gått yrkesfag.
  • Vg3 påbygning til generell studiekompetanse. Da har du både fagbrev og mulighet til å ta høyere utdanning ved høyskole eller universitet.

Se mer informasjon om påbygning til generell studiekompetanse.