Grunnlaget for vurdering i fag er kompetansemåla i læreplanene for fag slik de er fastsatt i læreplanverket, og i Forskrift til opplæringslova § 3-4.
Grunnlaget for vurdering i fag er ikke lærebok eller fagtradisjon, men læreplanens kompetansemål. Det innebærer at læreplanen må være kjent for elevene og brukes aktivt i opplæringen.
Det er elevenes måloppnåelse i forhold til kompetansemålene som skal vurderes. Elevens innsats og aktivitet i timene bidrar til læring og økt måloppnåelse, men skal ikke i seg selv telle med i vurderingen.
Læreren har ansvar for å skaffe et vurderingsgrunnlag som samlet sett omfatter alle kompetansemålene i læreplanen. Prøver alene vil som regel ikke være tilstrekkelig. Læreren må i tillegg jevnlig legge til rette for vurderingssituasjoner der eleven kan få vist sin kompe¬tanse.
Eleven har også et selvstendig ansvar for å gi læreren et vurderingsgrunnlag. Bestemmelsene i den reviderte forskriften er enda tydeligere enn før på elevens plikt til å møte opp og delta i opplæringen. Dette innebærer blant annet at eleven skal møte til alle timer og gjøre seg kjent med og forholde seg til kompetansemålene i læreplanene.