Som en elev som går på Pre-IB føler jeg at det er min jobb å informere resten av KKG hvordan det er å være i Pre-IB klassen. Siden veldig få elever faktisk vet hva Pre-IB er, føler jeg at det er veldig fornuftig å bli kvitt alle fordommer og stereotypier som er tilknyttet klassen min. 

Først og fremst føler jeg at Pre-IB blir forestilt som en gruppe sosiale avvik som ikke klarer å delta i en enkel samtale, og selv om dette er sant til en viss grad er det fortsatt ikke en god grunn til å prøve å holde seg vekke fra dem. Selv om følelsene våre har blitt revet vekk fra oss etter å ha hatt syv prøver på en uke,er det viktig å se gjennom sosial angsten vår og akseptere oss sånn som vi er; elever.  

Engelsk er også noe som Pre-IB er beryktet for, og det er enkelt å skjønne hvorfor. For noen som går på Service og Samferdsel og har planer om å droppe ut til jul, kan det virke veldig skummelt å ha matte og naturfag på engelsk. I virkeligheten er det nesten ingen forskjell fra vanlig studiespesialisering, det eneste som er forskjellig er at alle snakker med en så tjukk norsk aksent at du skulle tro at du hadde Petter Solberg i klassen. 

Til slutt sier folk hele tiden at folk på Pre-IB bruker all fritiden sinn på skole og at de ikke har et sosialt liv, men dette er faktisk ikke sant fordi jeg fikk bruke en halv time til å snakke med familien min i går. I tillegg snakket jeg også med en elev i klassen i ti minutter, som faktisk er en ny rekord. Pre-IB er også den klassen som ikke har noen baksnakking, fordi det kan ikke oppstå baksnakking hvis det ikke er snakking i det hele tatt. 

Jeg er lei av at Pre-IB blir forestilt på feil måte, og jeg mener at det er på tide for resten av KKG til å forstå hvordan det virkelig er på Pre-IB. Jeg håper denne teksten gav et innblikk til hvordan det er å gå på Pre-IB. 

av Lauritsen, Vibeke, publisert 28. november 2017 | Skriv ut siden